حرفه ای بفروشید بیشتربفروشید

سه سوال اساسی در استخدام فروشنده حرفه ای


سه سوال اساسی در استخدام فروشنده حرفه ای

 

اگر برای استخدام یک فروشنده یا شاگرد مغازه آگهی داده اید و منتظر تماس متقاضیان هستید، این مطلب را از دست ندهید.

سه سوال اساسی در استخدام فروشنده حرفه ای

باید قبول کرد که شما نمی توانید بدون انجام مصاحبه با متقاضی و فقط به صرف داشتن ظاهر مناسب یا توصیه اطرافیان ،کسی را استخدام کنید. مصاحبه های استخدامی از جمله مراحلی است که تقریبا تمامی متقاضیان جویای کار باید از آن عبور کنند.استیو ساگز از متخصصان استخدام استعدادهای فروش و مولف کتاب "آیا آنها قادرند بفروشند؟" تکنیکهای ساده و اثر بخشی را برای جذب نیروهای مستعد در فروشندگی ذکر می کند .شما به عنوان یک مصاحبه گر باید پرسشهایی چالشی را مطرح کنید که فرد مورد مصاحبه را به فکر فرو برده و او را وادار به گفتگوی دو جانبه و عمیق کند.بسیاری از مصاحبه شوندگان پاسخهای از پیش آماده را حفظ کرده اند و آماده اند تا طوطی وار جواب سوالات شما را بدهند.راه شناخت شخصیت واقعی متقاضی فروشندگی استفاده از سوالات چالشی و قابل تامل است به نحوی که هم فرد را به فکر فرو ببرد و هم زمینه ساز انجام گفتگویی عمیق و دوجانبه بین شما و متقاضی شود .در حین این گفتگو است که شما باید زیرکانه نقاط قوت و ضعف فرد متقاضی را پیدا کنید و تصمیمتان را بگیرید.بنابراین شما به عنوان یک مصاحبه کننده باید :

1- از طرح سوالاتی که جواب بله یا خیر دارند اجتناب کنید

2- درابتدای مصاحبه رفتاری دوستانه در پیش بگیرید و سوالات ساده و دوستانه مطرح کنید تا فضای مصاحبه از خشکی خارج شود

3- بهترین پرسشهای مصاحبه روی مواردی همچون:نگرش فرد به فروشندگی ،انگیزه،ویژگیهای شخصیتی ،مهارتهای فروش فرد مانور میدهند.

اما سه پرسش اساسی که شما باید در مصاحبه های کوتاه یا تلفنی از متقاضی بپرسید:

1- ابتدا سوال کنید فرد چقدر زمان صرف کرده تا از فعالیتهای کسب و کار شما اطلاعات کسب کند؟

اهمیت این سوال از آن جهت است که می توا ن مطمئن شد متقاضی چه برداشتی از کار آینده خود دارد؟

در ادامه سوال کنید در مورد ما چه می دانید ؟ و سپس سوالتان را با این سوال تکمیل کنید:

چه بخشی از فعالیتهای کسب و کار ما براشما جذاب است و شما ان را دوست دارید؟

باید بدانید که جویندگان کار علاقمند و مسلط از قبل و از طرق مختلف در مورد کسب و کار مورد نظرشان تحقیق می کنند.بنابراین اگر در جواب متقاضی اطلاعاتی کامل را با شورو شوق در خصوص کسب و کارتان داد می توانید او را جز گزینه های مناسب در نظر بگیرید.

2- میزان علاقه متقاضی به کسب و کار خود را ارزیابی کنید

از متقاضی سوال کنید چه چیزی باعث شده تاعلاقمند باشید با ما کار کنید ؟ اگر در پاسخ از علاقه به کسب و کار خاص شما و یا تجربه استفاده از محصولات شما یا محصولات مرتبط صحبت کردند،علاقه مندی فرد را به عنوان یک امتیاز برای استخدام وی در نظر بگیرید.چراکه فروشندگانی که به کارشان علاقمند هستند مشتری را ولی نعمت خود می دانند و ارائه خدمات به او را، از اولویتهای مهم خود می دانند.

3-نگرشی را که فرد به خودش دارد را ارزیابی کنید

سوالاتی را مطرح کنید که بوسیله آنها متوجه شوید فرد چه تصویر و ذهنیتی از خود دارد.مثل:

به نظر شما چه عواملی باعث موفقیت در فروشندگی می شود؟ و یا ازنظر شما، فروشندگان موفق به چه مهارت‌ها و شایستگی‌هایی نیاز دارند؟ عامل موفقیت شما به‌عنوان فروشنده حرفه‌ای چیست ؟

فروشندگان با استعداد در پاسخ مواردی همچون :اطمینان و اعتماد به نفس ،انگیزه،مهارت در فروش و برخورد با مشتری ،صداقت ،امانتداری،تلاش و .. را مطرح خواهند کرد.

این سوالات در عین سادگی ،باعث می شوند شناخت عمیقی نسبت به روحیات و شایستگی های فرد متقاضی پیدا کنیم که بواسطه آن دست به انتخابهای بهتری بزنیم .

  انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 2111

برچسب های مهم

آموزش تکنیکهای افزایش فروش در مغازه و فروشگاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما