حرفه ای بفروشید بیشتربفروشید

6اشتباه مهلک فروشندگان پوشاک


6اشتباه مهلک فروشندگان پوشاک

در حال حاضر اکثر افراد فروشندگی را ساده ترین و راحت ترین نوع کسب وکار می دانند و همیشه بر این باورند که فروشندگی که کاری ندارد اما وقتی وارد این شغل و حرفه می شوید تازه متوجه می شوید که فروشندگی یکی از شغلهایست که شما باید در اکثر رشته ها اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشید تا بتوانی به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار کنید.

فروشندگی لباس یکی از سخت ترین کسب و کارهاست. معضلات یک فروشگاه لباس کمی پیچیده تر از فروشگاه های دیگر است. تغییر فصل ، تغییر مد  ، ناقصی سایز و رنگبندی ، تفاوت سلیقه ها و عواملی از این دست بر پیچیدگی ها اضافه می کند . بماند که اولین تاثیر رکود روی این فعالیت خود را نشان می دهد .ولی به هر حال راهیست که یک فروشنده انتخاب کرده و برای موفقیت ، باید در این راه استوار بماند.

در اینجا مورد از اشتباهات رایج و مهلک فروشندگان لباس را با هم بررسی می کنیم :

1-روش ارائه غلط اجناس و اطلاعات محدود

آنها نمیدانند چگونه کالای خود را معرفی کنند، نوع جنس، نحوه شستشو، کیفیت جنس، کار چه شرکتی می باشد ساخت و تولید کدام کشور است، جنس چه برندی را دارد اینها مسائلی است که خیلی مهم است شاید گاهی اوقات مشتریان ما نسبت به این کار هیچ اطلاعاتی ندارد باید ما بتوانیم خیلی خوب و به زبان ساده و اصولی این موارد را برای مشتری مطرح کنیم اگر شما توانستید این مطالب را به درستی مطرح نمایید مطمئنا شما در روز چندین مشتری وفادار خواهید داشت.

اگر از لباسی که میفروشید اطلاعات و دانش کمی دارید ، توصیه می کنم کمی تغییر روش دهید. دانستن اطلاعات پایه مانند سایز و جنس و مدل برای یک فروشنده کافی نیست . باید کمی وارد جزییات شوید و در مورد حوضه ی فروشتان تحقیقات بیشتری انجام دهید.این اطلاعات و دانش در مرور زمان هم به فروش شما و هم به پیشرفت شما کمک می کند . شاید در نگاه اول دانستن خواص الیاف تشکیل دهنده و یا نحوه ی تولید یک پوشاک امری بیهوده باشد . ولی طبق تجربه افرادی که از فروشندگی توانسته اند کسب و کار حرفه ای راه اندازی کنند ، این یک امر ضروری می باشد و هر چه دانش شما فراتر می رود ، راه های بیشتری به روی شما گشوده می شود.

2-کم سلیقگی و عدم اشنایی با ترکیب رنگها

از آنجایی که اکثر مردم به لباس خود اهمیت می دهند و دوست دارند همیشه نسبت به بقیه افراد خوش لباس وخوشتیپ ترجلوه دهند به همین منظورسالی چند بار لباس می خرند و اگر شما فروشنده ماهری باشی می توانی سالی چند بار به مشتری جنس بفروشی پس برای این کار لازم است که شما با علم طراحی لباس اصول اولیه مد و فشن آشنا باشید، باید بتوانید رنگهای مناسب را در کنار هم قرار دهید و همچنین اینکه به چه پوستی چه رنگی می آید و به چه سایز واندامی چه رنگ و چه مدل لباس برازنده است تا مناسب تر به نظر برسد

گروهی از افراد هر نوع لباس به آنها بدهید به انها می اید اما بعضی افرا اینطور نیستند و شما باید به عنوان فروشنده بتوانی در اینجا به کمک مشتری بیایی. البته منظورم دخالت نیست بلکه اینجا کمک در ترکیب و نوع لباس و توضیح جنس است.

3-نداشتن کالاهای جانبی و مکمل

یکی از موضوعاتی که کمک می کنند که شما در فروش لباس موفقیت داشته باشید داشتن البسه های جانبی است مانند کمربند،جوراب، زیر پیراهنی و لباس زیر و در زنانه روسری و شال و غیره … اینها اجناسی هستند که کمک می کنند تا شما جنس جوری داشته باشید و مشتریان بیشتری به سراغ شما

بیایند و بتوانند راحت تر همه چیز را یکجا داشته باشند و مشتریان مجبور نشوند چند مغازه را دنبال اجناس مربوطه به هم بگردند.

4-کیفیت را فدای رقابت می کنند

تقریبا همگی با این جمله معروف آشنا هستیم : (جنس خوب روی زمین نمی ماند ) به جرأت می توان گفت که از جمله های ناب در این کار است. این مثلی است که از قدیم تا به امروز کاربرد داشته و اگر کسی به آن جامع عمل بپوشاند خواهد دید که دررکود بازارنیز می تواند کاسبی مناسبی داشته باشد. کیفیت می تواند ضامنی برای یک فروشگاه ویک راه تبلیغبرای آن باشد.درست است کهرقابتامری مهم براییک فروشگاه است ولی کیفیت از اهمیت بیشتری برخوردار است. مرغوبیت یک لباس ، باعث می شود که نام فروشگاه بر سر زبان ها بیافتد و موقعیت مناسبی را برای فروشنده ایجاد نماید.

5-مشتری را راحت نمی گذارند

برخی از فروشندگان خیال می کنند که با دوره کردن مشتری می توانند فروش خود را بالاببرند. البته شاید برخی از مشتری ها را که خجالتی هستند را راضی به خرید کنند ولی دیگر خبری از مشتری ثابت نیست و اکثر مشتری ها قبل از بازدید از تمامی کالاها پا به فرار می گذارند. البته اشتباه نکنید ، راهنمایی و ایجاد حس خوب با کلمات مناسب خیلی با این بحث فرق دارد. معذب کردن مشتری یعنی ایجاد الزام برای خرید و بیش از اندازه سخنوری کردن.

6-نداشتن اجناس جدید و چیدمان غلط

چقدر خود شما پشت ویترین هایی که خیلی خوب چیده شده اند ایستاده اید و به اجناس نگاه کرده اید و رفتید خرید کردید؟ این اتفاق برای همه ما افتاده است در خصوص لباس یا کفش،داشتن یک ویترین خوب با چیدمان مناسب و نورکافی باعث جذب مشتری می شود و پس از آنکه شما توانستید مشتری را جلب نمایید حالا باید با ورود مشتری به درون مغازه شما آن را جذب نمایید، خود جلب مشتری وجذب موضوعی است که باید ساعت ها در مورد آن صحبت کرد یا نوشت اما برای جذب مشتری باید چیدمان داخل مغازه هم چیدمان مناسب و زیبای باشد و همیشه سعی شما بر این باشد که اجناس جدیدی را به مغازه بیاورید هیچ گاه اگر۵۰نوع کالا در یک نوع را دارید با هم وارد مغازه نکنید چون همیشه ۶۰درصد مشتریان شما مشتریان ثابت شما هستند تنها ۴۰درصد مشتری عبوری دارید و این موضوع باعث می شود مشتری یک بار که خرید کرد و برای بار دوم همان نوع کالا در مغازه شما باشد از خرید منصرف شود چون فعلا این اجناس را دیده و بررسی کرده و به قول ما بازاریان جنس ، بن جل می شود.

به چیدمان رنگی اجناس درون مغازه خیلی اهمیت دهید که چه اجناسی با چه رنگهایی باید کنار هم قرار بگیرد و برای چیدمان قفسه ها باید چگونه آنها را روی هم قرار دهید و در زمان انتخاب برای مشتری ترکیب رنگی بگذارید هیچگاه ۲ رنگ تیره را کنار هم قرار ندهید مگر اینکه خود مشتریان این موضوع را بخواهند، ترکیب قفسه ها ی لباس فروشی با بقیه صنف ها فرق می کند ، باید زمان اجرای دکور حتما به این موضوع توجه کنید بعضی از لباس ها اگر در قفسه باشد اصلا فروش نمیرود مگر اینکه آنها را روی رگال آویزان نمایید برخی دیگر نه ، اگر آویزان باشد شکل زیبای ندارد بلکه آنها باید با تای مناسب درون قفسه باشد.

  انتشار : ۲ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 509

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

آموزش تکنیکهای افزایش فروش در مغازه و فروشگاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما