حرفه ای بفروشید بیشتربفروشید

توصیه های طلایی برای انتخاب یک فروشنده شایسته- (چک لیست استخدام فروشنده )


توصیه های طلایی  برای انتخاب یک فروشنده شایسته- (چک لیست استخدام فروشنده )

چک لیست استخدام فروشنده

 

شاگرد مغازه یا فروشنده بیشترین ارتباط را با مشتریان ما دارد . در نتیجه رفتار و عملکردش مستقیماً بر خوشنامی،اعتبار و فروش مان اثر می گذارد.وقتی شما یک فروشنده استخدام می کنید تمام سرمایه و اعتبار خودتان را در اختیار او قرار می دهید و عملکرد و رفتار فروشنده شما تعیین می کند که چه اتفاقی برای سرمایه و اعتباری که طی سالها تلاش کسب کرده اید ،بیفتد در مورد بکارگیری فروشنده شما با سه مرحله درگیر هستید:

1- انتخاب فروشنده مناسب

2- آموزش فروشنده

3- نظارت

این مقاله حاوی توصیه هایی مهم در مورد انتخاب یک فروشنده مناسب است .

.بنابراین اگر قصد استخدام فروشنده یا شاگرد برای مغازه یا فروشگاهتان دارید

یا از فروشنده فعلی خود راضی نیستید و قصد استخدام فروشنده جدیدی دارید

این مقاله برای شما نوشته شده

 

چک لیست انتخاب فروشنده مناسب :

توصیه شماره 1) افرادی را انتخاب کنید که قیافه‌ای دلنشین داشته باشند و از پذیرش انسان های عبوس و اخمو و بدعنق خودداری کنید. شاگرد مغازه باید فردی احساسی، خونگرم و صمیمی باشد. یک نویسنده ژاپنی کتابی دارد تحت عنوان تاثیر لبخند در فروش اما مهترین نکته آن را به این صورت می شود خلاصه کرد که معمولا فروش اتفاق نمی افتد مگر اینکه لبخندی بروی لبان یکی از دو طرف شکل بگیرد .

توصیه شماره 2) افرادی را انتخاب کنید که تیپ متناسب با عرف بازار داشته باشند، لباس و مـوی آراسته و سر و صـورت مرتب از دیدگاه مشتریان را مد نظر داشته باشید.ظاهر عجیب و غریب فروشنده ممکن است باعث بی اعتمادی مشتریان شود.

توصیه شماره 3) افرادی را انتـخاب کنید مودب باشند و زیبا گفتار . از پذیرش کسـانی که الـفاظ نازیـبا را در گفتارشان اسـتفاده می‌کننـد(بد دهن) خودداری کنید.

توصیه شماره 4) افرادی را انتخاب کنید که از سلامت جسمی لازم برخوردار باشند به همین جهت اخذ تعهدنامه مبنی بر اقرار به سلامتی، لازم است و حتماً آزمایشات پزشکی را جدی بگیرید. آزمایش عدم اعتیاد از آن جمله است، دفترچه کسانی که بیمه دارند را بررسـی کنید و اگر زیـاد به پزشک مراجـعه کرده‌اند بررسـی بیشتری داشته باشید.

توصیه شماره 5) افرادی را انتخاب کنید که پشت سر رئیس سابقشان حرف نمی‌زنند و دلایل خارج شدن آنها از محل کار قبلی را جستجو کنید، با محل کار سابقشان تماس بگیرید. این تحقیقات اهمیت زیادی دارند.

توصیه شماره 6) افرادی را انتخاب کنید که هوش ریاضی خوبی دارند، اعداد و ارقام را می‌شناسند، کار با ماشین حساب با سرعت بالا را بلد باشند. اشـتباه در محاسبات نداشـته باشند، در صـورتی که با کامپیـوتر سر و کار دارید، آیا آنـها از این مهارت ها برخـوردار هسـتند یا خیر؟ امتـحان گرفتن از ایـشان برای این مـوارد ضروری است.

توصیه شماره7)افراد را انتخاب کنید که مثبت اندیش باشند.با آنها صحبت کنید ،در کلامشان مشخص می شود که منفی باف هستند یا مثبت اندیش.انسانهای منفی با زمین و زمان را در ناکامیهایشان مقصر می دانندو همیشه خودشان را بی عیب و به تقصیر می دانند.این افراد اعتقاد زیادی به شانس و اقبال دارند .اما انسانهای مثبت اندیش خود را مسئول می دانند .

توصیه شماره8)افرادی را انتخاب کنید که اهل توکل ،اما با همت هستند .این مورد را از طریق بررسی سوابق ،تحقیقات و گفتگو با فرد می توانید دریابید.

توصیه شماره9) افرادی را انتخاب کنید که استعداد یادگیری خوبی داشته باشند(تیز باشند)و اهل مطالعه باشند.مثلا یک متن را به آنها بدهید تا بخوانند و بعد برداشتان را از مت به شما بگویند

توصیه شماره10) افرادی را انتخاب کنید که آداب معاشرت و احترام به بزرگتر و احترام به مشتری را بلد باشند

توصیه شماره11)افرادی را انتخاب کنید که با تحمل باشند و صبور.سریع عصبی نشوند و از کوره در نروند.افرادی که در مقابل مشتری با سعه صدر و شکیبا رفتار کنند. برای شناخت این افراد می توانید در مصاحبه استخدامی وی را عمداًعصبانی کنید تا متوجه میزان بردباری و تحمل او شوید.

توصیه شماره12)افرادی را انتخاب کنید که چشم و دل پاک باشند.افراد مومن و با تقوا برای شما ،کالاو سرمایه شما و نیز مشتریانتان حرمت قائلند و امانتدارهای خوبی هستند.

توصیه شماره 13)افرادی را انتخاب کنید که تمیز باشند و به نظافت ،زیبایی و مرتب بودن خودشان و مغازه شما حساس باشند

توصیه شماره14) افرادی را انتخاب کنید که شاداب و پر انرژی باشند .افرادی که کنجکاو بدست آوردن اطلاعات جدید و بروز در مورد کسب و کار باشند.

توصیه شماره 15)افرادی را انتخاب کنید که عاشق فروشندگی باشند.افرادی که صرفا به خاطر درآمد و حقوق ماهیانه کار می کنند برای مشتریان و سرمایه شما دلسوز نخواهند بود و فقط منتظرند که ساعت کاری شان به پایان برسد .تفاوت کارهای اداری تعریف شده با کار فروش،کاملا در انگیزه ها و علاقه مندی به فروش است که بدون آن هرگز نمی توان فروشنده ای توانا بود .

توصیه شماره 16)افرادی را انتخاب کنید که دارای اعتماد به نفس بالا باشند.هیچ یک از مشتریانتمایلی به خرید از شخص ضعیف و ناتوان را نخواهند داشت و عدم اعتماد به نفس منجر بهضعیف جلوه دادن محصول یا خدمات شما خواهد شد و در نهایت با عث کاهش مشتریان و فروش شما خواهد شد .

توصیه شماره17)افرادی را انتخاب کنید که حس خوبی نسبت به آنها داشته باشید و تمایل داشته باشید که برای شما آنها را دعوت کنید و سر سفره تان در کنار خانواده تان بنشینند.اگر چنین حسی نسبت به فرد متقاضی داشتید او را استخدام کنید.

هر فردی که فروشندگی را شغل خود می‌داند، حتما شنیدن جواب نه را قسمتی از شغل خود می‌داند.

زیرا پاسخ هر فردی به پیشنهاد خرید در لحظه اول، نه است. که هر فروشنده باید بداند چگونهجواب "نه" را به "بله" تبدیل کند چراکه خریدار در اولین گام برای حذف هرگونه ریسکی به جواب نه پناه می‌برد.

اگر در لحظه اول برخورد با متقاضی استخدام، حس خوبی از انتخاب وی ندارید، این مورد را با او فورا گفته و از ادامه فرایند مصاحبه بپرهیزید. به او بگویید که نتوانسته روی انتخاب شما تاثیر مثبتی بگذارد. برخی افراد قبول می کنند و به مصاحبه پایان می دهند ،بعضی از متقاضیان درخواست تجدیدنظر می دهند و برخی شروع به بحث می‌نمایند.

شما با دادن فرصت دوباره به آنان و اجازه به بیان استدلال و اعتراض خود، کاری می کنید تا شاید بتوانند بر شما اثرگذارند. این چانه‌زنی می‌تواند نشانه‌ای از حضور یک فروشنده واقعی یا یک فرد زیرک و کلاه‌بردار در جلسه مصاحبه باشد.

اگر این افراد بتوانند مسیر گفتگو را به مسیر اصلی برگردانند و برای بار دیگر بر شما اثرگذارند، این همان نوع افرادی هستند که به آن نیاز دارید.

  انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 811

برچسب های مهم

آموزش تکنیکهای افزایش فروش در مغازه و فروشگاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما